Conducting

Graduated in Violin at the Conservatory “N. Paganini” in Genoa and in Orchestra Direction at the Conservatory “G. Verdi” in Milan, he made his debut at the age of twenty as conductor in Genoa with Il Trovatore.

Since 2016 Matteo Beltrami has been musical director of the Teatro Coccia in Novara and was also its artistic director for the 2018/19 season; since 2018 he has been artistic director of the ‘Fuori di Coccia’ festival of the Maestri di Cappella.

In over twenty years of career he debuted almost fifty operatic titles ranging from baroque to premieres of contemporary works, working in most Italian theaters, including Opera di Firenze, La Fenice di Venezia, San Carlo di Napoli, Massimo di Palermo, Comunale di Bologna, Carlo Felice di Genova, Filarmonico di Verona, Verdi di Trieste, Regio di Parma, Municipale di Piacenza, Valli di Reggio Emilia, Comunale di Modena, Bellini di Catania, Coccia di Novara, Sociale di Como, Fraschini di Pavia, Grande di Brescia, Ponchielli di Cremona, Comunale di Treviso, Sociale di Rovigo, Verdi di Pisa, Del Giglio di Lucca, Goldoni di Livorno, Alighieri di Ravenna, Politeama Greco di Lecce, Stabile di Potenza, Della Fortuna di Fano, Ventidio Basso di Ascoli Piceno, L’Aquila di Fermo, Pergolesi di Jesi, Ente De Carolis di Sassari, Dal Verme di Milano, Cilea di Reggio Calabria, Civico di Vercelli, Comunale di Vicenza, Festival della Valle d’Itria, Festival Verdi di Parma, Festival Puccini di Torre del Lago. There have been prestigious engagements abroad, in theaters such as NCPA in Beijing, Semperoper in Dresden, Royal Swedish Opera in Stockholm, Staatsoper in Hamburg, Staatsoper in Stuttgart, Aalto Theater in Essen, Opera Theatre in Montpellier, Staatstheater in Darmstadt, Theater Lübeck, Teatro Arriaga in Bilbao, Principal de Mahón, Festival Spoleto/Charleston (U. S.A), Xi’An Concert Hall, Paphos Opera Festival, Pamplona Baluarte, Miskolc Bartók Opera Festival, and with orchestras such as Sächsische Staatskapelle Dresden, Goyania Symphony Orchestra, Latvian National Philharmonic Orchestra, NWD Philharmonie, Hermitage State Orchestra, St. Petersburg Philharmonic Orchestra, Balearic Symphony Orchestra.

In 2008 he conducted the recitals of Jonas Kaufmann in Munich and Hamburg.

RECENT PRODUCTIONS: L’elisir d’amore in Pamplona; Rigoletto Novara and Sassari; Il corsaro at the Teatro Comunale in Modena; Aida at the Royal Swedish Opera in Stockholm; Carmen at the Opera in Florence; Gianni Schicchi and La Traviata in Novara; Otello at the Aalto Theater in Essen; Rigoletto at the Teatro Comunale in Bologna and on tour with TCBO in Japan.

NEXT PRODUCTIONS: Madama Butterfly at the Opera of Montpellier, Ernani and Tosca at the Teatroo Coccia in Novara, Tosca at the Teatro Comunale of Modena, La Cenerentola and Otello at the Staatsoper of Hamburg, La Favorite at the Teatro Municipale of Piacenza.